Kaffebønner indeholder naturligt stofferne cafestol og kahweol, som kan øge
kolesteroltallet. Ved nogle bryggemetoder kan disse stoffer ende i den færdige
kaffe, men hvis kaffen brygges med papirfilter, fjernes størstedelen.  

- Kun ufiltreret kaffe, såsom stempelkaffe eller kogekaffe, kan have en kolesterolforhøjende effekt på grund af cafestol og kahweol.

Filterkaffe har derimod minimal indvirkning på kolesteroltallet, forklarer Marit Lynes, direktør for organisationen Norsk Kaffeinformation.

"Filterkaffe har derimod minimal indvirkning på kolesteroltallet"

Marit Lynes, Direktør for organisationen Norsk Kaffeinformation

Filterkaffe forbundet med lavere risiko for tidlig død

Den norske sundhedsstyrelse har tidligere advaret mod for højt forbrug af
stempelkaffe og kogekaffe, da der kan være en sammenhæng med forhøjet
kolesteroltal. Derfor anses filterkaffe som det sundere valg for hjertet.

Som markedsleder har Moccamaster i årtier været et anerkendt navn inden for
filterkaffe. Alle maskiner brygger med papirfilter, ved den ideelle temperatur
og med korrekt bryggetid. Det giver dig ikke kun fremragende smag, men også
sikkerhed for at undgår de kolesterolfremmende stoffer. Ved ufiltreret kaffe
ender disse stoffer i din kop – og derefter i din krop.

Et norsk studie, offentliggjort i European Journal of Preventive Cardiology
i 2020, konkluderede også, at filterkaffe var forbundet med en lavere risiko
for tidlig død. Studiet sammenlignede personer, der drak ufiltreret kaffe, med
personer, der slet ikke drak kaffe.

– Det er dog ikke alle, der reagerer på cafestol og kahweol med et forhøjet
kolesteroltal. Er man bekymret for sit kolesteroltal, bør man først og fremmest
få det tjekket, råder Lynes. 

“Forskningen viser, at kaffe ikke blot er sikkert, men også kan være en del af en sund livsstil.”

Marit Lynes, Direktør for organisationen Norsk Kaffeinformation

Mere end bare kolesterol

I mange år havde kaffe et ry for at være usundt, især for hjertet. I dag
ved vi, at det ikke er tilfældet. Ifølge Lynes viser nyere studier, at et
moderat kaffeforbrug faktisk er forbundet med lavere risiko for hjerteanfald og
slagtilfælde.

Lynes understreger, at kaffens fordele rækker langt ud over dens effekt på
kolesterol. Forskning viser, at personer, der drikker kaffe, har lavere risiko
for leversygdomme, galdesten og nyresten. Kaffe kan også have en positiv effekt
på koncentration og hukommelse samt mindske risikoen for kognitiv svækkelse hos ældre. Studier viser også en sammenhæng mellem moderat kaffeforbrug og lavere risiko for depression.

- Forskning peger på, at et moderat kaffeforbrug ikke bare er sikkert, men
kan indgå som en del af en sund og balanceret livsstil. Ifølge Lynes er
filterkaffe, tre til fem kopper om dagen, en passende mængde.

Bruk og vedlikehold

Lær mer om Moccamaster